صفحه اصلی / سایر مقالات / نگاهی به چگونگی طراحی کازینوها

نگاهی به چگونگی طراحی کازینوها

شما در یک کازینو قدم می‌گذارید و خود را در یک راه پیچ در پیچ که شامل میزهای بلک جک، ماشین‌های اسلات، بازیکنان هیجان زده کرپس و پیشخدمت‌های زیبا همراه با کوکتل‌های رنگارنگ هستند، می‌بینید. آیا در این وضعیت مات و مبهوت می‌مانید و گیج می‌شوید؟ و یا هیجان‌زده می‌شوید و خود را آماده برد می‌کنید؟
چگونگی طراحی کازینوها یکی از موضوعات جالب توجهی است که نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد. بسیاری از تئوری‌های کلاسیکی که درباره طرراحی کازینوها وجود دارند بسیاری از جنبه‌های امنیتی را هم کاملاً در نظر گرفته‌اند. درواقع کازینوها به دنبال راهی هستند تا بتوانند در نهایت امنیت محیطی شاد و جذاب را فراهم کنند.

نکاتی درباره طراحی کازینوها

بازیکنان زیاد ، یک کازینو

طراحی کازینوها

یک کازینو تنها برای یک نفر طراحی نمی‌شود و باید احتیاجات هزاران فردی که به آنجا می‌آیند از افراد جدیدالورودی که مات و مبهوت به پای دستگاه اسلات می‌روند تا افراد ماهری که بر سر میزهای قمار با مبالغ بالا شرزبندی می‌کنند را برطرف کند. به همین ترتیب، طراحان برای طراحی یک کازینو تمام قسمت‌هایی را که بازیکنان ممکن است بخواهند به آن دسترسی پیدا کنند را در نظر می‌گیرند و تمام آنها را در طراحی خود منظور می‌کنند.
برای مثال یک کازینو ممکن است ۳ نوع مشتری را به عنوان مشتریان اصلی در نظر بگیرد: شرطبندان حرفه‌ای که می‌خواهند از دستگاه‌های اسلات گذر کنند و تمام حواس‌پرتی‌های دیگر را پشت‌سر بگذارند، بازیکنان معمولی که از خیابان می‌گذرند و برای سرگرمی وارد کازینو می‌شوند و به دنبال بازی با اسلات‌های معمولی هستند و مهمانان هتل که هنگام رفتن به اتاقشان آزادانه در کازینوی آن قدم می‌گذارند. کازینو باید برای تمامی این افراد طرح و برنامه در نظر بگیرد تا آنها را جذب کند. همه نوع متغیرها از جمله جایگاه پرداختی برای ماشین‌های اسلات و ازدحام جمعیت در آن مکان‌ها در نظر گرفته می‌شود ،سروصدای محیط و حتی تهویه و خوشبویی کازینو هم در طراحی لحاظ می‌شود. برای مثال خانم‌ها اسلات دوست دارند. طبق تحقیقات، زنان در مکان‌هایی که شلوغی کمتری دارند راحت‌تر قمار می‌کنند. یک نظریه این است که هنگامی که بقیه افراد به آنها نگاه می‌کنند دچار استرس می‌شوند.
طراحان برای طراحی کازینوها راه‌هایی را که افراد باید در کازینو طی کنند تا به بازی مورد نظر خود مانند اتاق پوکر ویا طی کردن مسیر تا آسانسور توسط مهمانان هتل را هم در نظر می‌گیرند. سپس این نقشه ترسیم می‌شود تا حداکثر میزان جذابیت را برای هر مشتری ایجاد کند. مهمانان هتل با انواع مختلفی از بازی‌ها و پیشنهادات کازینو آشنا می‌شوند. همچنین افرادی هم که از خیابان‌ها عبور می‌کنند با جذابیت و چراغهای روشن وخیره کننده کازینوها مواجه می‌شوند و جذب این همه رنگ می‌شوند. این امر نقشه طراحی کازینو را وارد مرحله دوم می‌کند: چگونه کازینو را باید طراحی کرد تا مشتریان وارد آن شوند و نتوانند از آن خارج شوند؟

طی کردن راه‌های پرپیچ و خم و رسیدن به بازی مورد نظر

در دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ ، زمانی که لاس وگاس در حال تجربه کردن گذر از رنسانس و تشکیل مراکز بزرگ قمار بود ، طراحان کازینو در حال پایه‌ریزی برای طراحی کازینو براساس ساختاری پیچ در پیچ و معما گونه بودند. ایده گنجانده شده در این طرح بدین صورت بود که کازینو باید بگونه‌ای ساخته شود که بتواند بازیکن را سریع به خود جذب کند و مانع از ترک راحت او شود. این نوع طراحی براساس سریعاً پذیرفته شد و به عنوان جزیی از فرهنگ پاپ وگاس جایگاه خود را پیدا کرد. به همین دلیل است که هیچ ساعتی روی دیوارهای کازینو نمی‌یابید و هیچ پنجره‌ای در کازینوها نمی‌بینید. در این سیستم طراحی ماشین‌های اسلات در یک مسیر مستقیم مانند نحوه قرار گرفتنشان در دهه ۱۹۶۰ کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند بلکه چیدمان آنها در قوس‌های خمیده و غیر مستقیم صورت می‌گرفت. زمانی که یک بازیکن وارد کازینو می‌شود باید برای پیدا کردن راه خود و بازی مورد نظر قسمتی از کازینو را دور بزند و به دستگاه خود برسد. ایده اصلی این طرح پنهان ماندن خروج از دید بازیکن بدون توجه به جایی است که بازیکن در آنجا می‌ایستد. در این میان او برای رسیدن به بازی مورد نظر بازی‌ها و دستگاه‌های زیادی را می‌بیند.
با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۰ ، به لطف افتتاح مؤسسات رده بالاتر مانند بلجیو و وین ، تئوری طرح چیدمان کازینو اولین تجدید نظر در چندین دهه را انجام داد. سقف‌های کوتاه کازینوها تبدیل به سقف‌های بسیار بلند شد و مسیرهایی که در آنها بازی‌ها قرار داده می‌شد به چند دسته همراه با بازی‌های کمتر و فضای بیشتر در اطراف آنها تبدیل شدند. زمانی که بازیکن از در وارد می‌شد، به سرعت بازی اسلات را نمی‌دید بلکه با مجسمه‌های بزرگ و نور خورشید و راه‌های عریضی مواجه می‌شد که به میزهای بازی خاتمه پیدا می‌کرد. این مفهوم به عنوان زمین بازی شناخته شده است ،و ایده این است که کازینو را از مکانی گیجی و دلهره‌آور تبدیل به یک کاخ مرتفع تبدیل کند که در آن بازیکنان می توانند احساس راحتی و هیجان داشته باشند و از هر جهت با جذابیت‌های بصری محاصره شوند. این مکان شما را به کسب یک تجربه باورنکردنی دعوت می‌کند. طراحی زمین بازی در تشویق بازیکنان کاملاً موفق عمل کرد و در این میان طراحان هم به نکات روانشناسایی بسیاری در باره افراد برای بازی کردن دست پیدا کردند. زمانی که بازیکنان در یک محیط امن بازی می‌کنند خوشحال‌ترند و برد بهتری دارند. در این شرایط بازیکن از باخت خود هم درک بهتری پیدا می‌کند و برای شرطبندی بیشتر تلاش می‌کند.

طرح کازینو برای ماشین‌های اسلات

طرح کازینو برای ماشین‌های اسلات

مهم‌ترین نکات در طراحی کازینوها مربوط به بخش اسلات آن است. در دهه۱۹۷۰ ، اسلات‌ها ۴۰ درصد از درآمد کازینوها را شامل می‌شدند. امروزه این میزان برابر با ۷۱ درصد رسده است و بازیکنان در موبایل‌های خود هم قادر به انجام این بازی هستند( این بازی‌ها در موبایل شامل ویدیو پوکرها و بلک جک هم می‌شوند). در اکثر کازینوها میزان اسلات‌ها بیشتر از بازی‌های میزی است و به نسبت ۱۰ به ۱ در کازینوها قرار گرفته‌اند. بخش عظیمی از موفقیت اسلات‌ها مدیون اسکرین‌ها و صفحات قابل لمس است که به طراحان اجازه می‌دهد تا تم‌ها و تصاویر جذاب‌تری را برای بازیکنان طراحی کنند. امروزه یک کازینو دیگر نیازی به ۳۰۰ دستگاه یکسان ندارد. اکنون می تواند چهار یا هشت واحد از ده‌ها دستگاه مختلف را انتخاب کند. این امر به مصرف‌کننده تنوع و تحریک بیشتری می‌بخشد تا بتواند انواع مختلف بازی‌های کازینو را ببیند و از میان آنها یکی از این سرگرمی‌ها را انتخاب کند. روانشناسی این انتخاب بسیار ساده است: « اگر چرخ شانس به شما پولی نمی‌دهد، ممکن است دیوانگی برای بدست آوردن پول این کار را انجام دهد.»
تنوع به نوبه خود اجازه می‌دهد تا طراحان کازینو ماشین آلات را در گروه‌های کوچکتر طراحی کنند. بنابراین نتیجه این می‌شود که چیدمان بازی‌ها از ردیف‌های طولانی تبدیل به ردیف‌های کم حجم‌تر که به صورت دایره مانند دور هم چیده شده‌اند قرار بگیرند. این نوع چیدمان به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا بتوانند ضمن دیدن نکات ضعف و قوت آنها بازی مورد دلخواه خود را انتخاب کنند. همچنین آنها می‌توانند از بین انواع مختلف سرگرمی‌ها یک نوع را انتخاب و بازی کنند. گروهی از اسلات‌ها وجود دارند که به تقلید از بازی‌های میزی سعی در اجتماعی کردن افراد در هنگام بازی کرده‌اند. گروهی از افراد، به ویژه گیمرهای جوان که بیشتر تمایل دارند به صورت گروهی بازی کنند می‌توانند در یک مسیر گرد کنار یکدیگر بازی کنند که در این صورت می‌توانند رفاقت و صمیمیت بیشتری را باهم تجربه کنند.

طراحی بازی‌های میزی

طراحان برای مشخص کردن جایگاه بازی‌های میزی انعطاف کمتری به خرج می‌دهند چراکه این بازی‌ها معمولاً در مرکز کازینوها قرار می‌گیرند و برای کنترل بیشتر لازم است تا همه آنها در نزدیکی هم قرار بگیرند. این بازی‌های چندان مورد توجه بازیکنان معمولی قرار نمی‌گیرند. قماربازان معمولی به هر حال وارد کازینو می‌شوند بنابراین جایگاه قرار گیری این بازی‌ها چندان اهمیتی ندارد. قرار گرفتن بازی‌های میزی به صورت گروهی در کنار هم مزیت دیگری هم دارد. بازی‌هایی مانند بلک جک اغلب شلوغ و پرسروصدا هستند مخصوصاً زمانی که یک بازیکن سرمیز به برد نزدیک شود که منجر به تولید صدای اضافی و شلوغی بیشتر می‌شود. قرار دادن این بازی‌ها در مرکز کازینو باعث پخش کردن این شور و نشاط به فضای اطراف می‌شود و در بازیکنان جدید تأثیر مثبتی می‌گذارد.
همچنین داشتن تجربه این نوع از بازی‌ها کاملاً مسری است. هرچه تعداد افرادی که سر میز بازی می‌کنند بیشتر باشد، تعدادافراد بیشتری جذب بازی کردن در سر میز می‌شوند. میزهای خالی مسلماً نمی‌توانند مشتری‌های به سوی خود جذب کنند. دفعه بعد که وارد کازینو می‌شوید، لحظه‌ای درنگ کنید و به این فکر کنید که چرا کازینو اینگونه طراحی شده است.

به حداکثر رساندن پرداختی در اسلات

به حداکثر رساندن پرداختی در اسلات

آیا کازینو بهترین مکان برای بازی اسلات است؟ بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دستگاه‌هایی که در لاین‌های پشتی قرار دارند پرداختی بهتری دارند، اما واقعیت این است که اسلات‌های بازنده کاملاً بین ماشین‌ها به صورت رندوم قرار گرفته‌اند. هیچ راهی برای پیدا کردن این نوع از دستگاه‌ها وجود ندارد. متأسفانه با وجود پیشخدمت‌های جذاب به همراه نوشیدنی که به راحتی شما را پشت دستگاه پیدا می‌کنند فکر می‌کنید که دستگاهی که با آن بازی می‌کنید بهترین انتخاب است.
اسلات‌های بازنده نسبت به بازی‌های میزی شرط‌های مورد قبول کمتری دارند اما با این شانس را به شما می‌دهند که بتوانید در بازی پرداخت‌های بزرگی را تجربه کنید. چیزی که در بازی‌های میزی وجود ندارد.این جمله همیشه وجود دارد که به بازیکنان می‌گوید:« گول اسلات‌های تصاعدی همراه با جک پات‍های بزرگ را نخورید. هرچه میزان یک جک پات بیشتر باشد بدست آودن آن هم سخت‌تر است. از دستگاه‌های با جک پات کوچک غافل نشوید چراکه این ماشین‌ها شانس بیشتری برای برنده شدن به شما می‌دهند.»
کاملاً مشخص است که بازی با اسلات‌های چند لاین میزان پرداختی بیشتری برای شما به همراه خواهند داشت اما از طرف دیگر هم می‌توانند به سرعت حساب بانکی شما را خالی کنند. یک اسلات سکه‌ای به شما این امکان را می‌دهد تا در یک دور ۱۰۰۰ سکه شرطبندی کنید که این برابر با بازی با دستگاهی است که ۱۰ دلار با آن شرطبندی کرده‌اید. به جای این ماشین‌ها به دنبال دستگاه‌هایی باشید که به شما این امکان را می‌دهد تا با سکه‌های مختلفی بازی کنید و در صورت بازی با تنها یک سکه شما را محازات نکند. اینجا جایی است که می‌توانید برنده جک پات شوید و به این ترتیب میزان شرط‌های خود را همانند بازی‌های میزی تعییر دهید.

این مطالب را نیز ببینید!

دکترین شانس نوشتۀ ابراهام دو مواور

دکترین شانس نخستین رساله درباب نظریۀ احتمالات بود که ریاضیدان فرانسوی، ابراهام دو مواور (۱۶۶۷-۱۷۵۴)، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید